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The seven-year rites of penance in Guardia Sanframondi, in the Benevento area by Raffaele Maglione

Every seven years everything starts to live again ... Guardia Sanframondi relives for the Assunta.

The only sign of a civilization is the presence of the cameras placed on the balconies of the main square.

It is precisely from here that it all begins ... a mass of colors begins to take shape and from the churchyard of the Assumption.

Their step, weighed down by costumes and a suffocating sun, seems to emphasize the penance contained in their gestures.

They are the figurants: men, women and children in thevshoes and emotions of characters belonging to the life of Jesus, the Bible andvrecent and past history.

Meanwhile, from the alleys of the town, preceded by a smell so nauseating as to create a sense of bewilderment, here comes the Battenti: souls without sex and age dressed in a white robe and hood.

They hold a crucifix in their left hand and with their right they beat their breasts using the "sponge", a circular piece of cork, in which pins have been appropriately placed, the tips of which protrude from the cork for about two millimeters spaced at the base of the cork with a layer of wax.

This weapon of suffering and atonement is continually bathed in white wine which joins in a pungent odor to the first drops of blood until the red takes over the white so suffering makes its way onto the bodies of those who want to atone for their sins.

They are joined, also arranged for two in one in a long row, the Disciplinati so called because they make use of an ancient instrument of torture "the discipline" which consists of a group of metal strips, joined by a chain with which they slap their shoulders.

The crowd is kidnapped and litanies to the Madonna rise from the alleys: “Virgo Prudens… Salus in Firmorum” spreads with unexpected vigor; "Ora pronobis" and the reply of the penitents.

Suddenly a huge roar causes everyone to genuflect: the Holy Virgin, the woman who every seven years calls emigrants from every nation to her presence, covered with gold jewelry, advances towards the doors holding the Child in her arms.

The scourging resumes between requests for pardon and invocations for help but in the meantime the clock has already begun to mark the end of time ...

The Knockers are preparing to hide their wounds; the country is preparing to fall back into a blissful sleep ... a sleep that will last seven years.

27 agosto 2017

Ogni sette anni tutto ricomincia a vivere… Guardia Sanframondi rivive per l’Assunta.

 L’unico segno di una civiltà è la presenza delle telecamere sistemate su balconi della piazza principale.

È proprio da qui che tutto comincia… un ammasso di colori inizia a prendere forma e dal sagrato della chiesa dell’Assunta Il loro passo, appesantito dai costumi e da un sole soffocante, sembra enfatizzare la penitenza racchiusa nei loro gesti.

Sono i Figuranti: uomini donne e bambini calati nei panni e nelle emozioni di personaggi appartenenti alla vita di Gesù, della Bibbia e storia recente e passata.

Intanto dai vicoli del paese, preceduti da un odore così nauseante da creare un senso di smarrimento, ecco arrivare i Battenti: anime senza sesso ed età vestiti con un saio bianco e cappuccio. Impugnano nella mano sinistra un crocifisso e con la destra si percuotono il petto usando la “spugna”, un pezzo di sughero circolare, nel quale sono stati opportunamente sistemati degli spilli le cui punte fuoriescono dal sughero per circa due millimetri distanziate alla base del sughero con uno strato di cera. Questa arma di sofferenza e d’espiazione viene continuamente bagnata dal vino bianco che si unisce in un odore pungente alle prime gocce di sangue finché il rosso prende il sopravvento sul bianco così la sofferenza si fa strada su corpi di chi vuole espiare le proprie colpe.

A loro si uniscono, anch’essi disposti per due in una in una lunga fila, i Disciplinati chiamati cosi perché fanno uso di antico strumento di tortura “la disciplina” che consiste in un gruppo di strisce metalliche, unite da una catenella con le quali si percuotono le spalle.

La folla è rapita e da vicoli si elevano litanie alla madonna: “Virgo Prudens… Salus in Firmorum” si propaga con inaspettato vigore; “Ora pronobis” e la risposta dei penitenti.

All’improvviso un enorme boato induce tutti alla genuflessione: la Vergine Santa, la donna che ogni sette anni richiama al suo cospetto emigranti da ogni nazione, coperta di monili avanza verso i battenti stringendo tra le braccia il Bambino.

 La flagellazione riprende tra richieste di grazia e invocazioni d’aiuto ma intanto l’orologio a già incominciato a segnare la fine del tempo…

I Battenti si apprestano a nascondere le ferite; il paese si prepara a ricadere in un sonno beato…  un sonno che durerà sette anni.

 

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